دریاچه ممرز نوشهر(دریاچه ارواح) – دیدنی های مازندران – سفر در ایران

اگر اوزان رباعیات رودکی را بر این تعداد بیفزاییم، اوزان دیوان رودکی با دیوان خاقانی برابر می­شود. در جدول بالا اوزان ثبت شده به غیر از اوزان رباعیاتی است که در دیوان این شاعران آمده است. مساحت این دریاچه، بیش از هفتاد هزار متر مربع، در ارتفاعی در حدود 1815 متر از سطح دریا واقع شده است. میانگین ارتفاع در ایران بیش از 1200 متر از سطح دریاست و بیش از نیمی از مساحت کشور را کوهها و ارتفاعات، یک چهارم را دشت ها و کمتر از یک چهارم دیگر آن را نیز زمین های در دست کشت تشکیل می دهد.

قافیه علاوه بر نقش موسیقایی که در شعر ایفا می­کند، نقشهای دیگری را نیز بر عهده دارد؛ مثلاً در اهمیت قافیه همین بس که قالبهای مختلف شعری بیشتر به وسیلة جایگاه قرار گرفتن قافیه در آن از یکدیگر متمایز میشود. شاید یکی از دلایل آن این است که زبان شاعران هنوز زبانی نرم و لطیف نشده است و واژه های درشت و دشوار و خشن کاربرد زیادی در شعر دارند و زبان شعری هنوز صیقلی داده نشده است. به گزارش “ورزش سه”، خوان لاپورتا در انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا تاکید داشت که حتما قادر به تمدید قرارداد با لیونل مسی و حفظ این بازیکن در سال های بعد خواهد بود.

این رودخانه سپس با رود آپوریماک ( که سرچشمه های آن قبلا به عنوان منبع آمازون در نظر گرفته شدند ) و سپس شاخه های فرعی دیگر به رودخانه پایین دست رودخانه می پیوندند تا رودخانه یوکایالی را شکل دهند که در نهایت با رودخانه مارانون هماهنگ می شود تا منبع اصلی رود آمازون را شکل دهد. این نوع قافیه در اوزان دوری و یا در اوزانی که یک رکن سه یا چهار بار عیناً تکرار می­شود، می­آید. ای بار خدای ای نگار فتنه ! مشاهده تغییر و تحول بی نهایت و بی­پایان و دگرگونیهای همیشگی ­در جهان برای هر دو شاعر وسیله ای است برای درک ­حضور دایمی مرگ و اندر یافت اینکه همان گونه که عناصر طبیعی دگرگون میشود، ­مقام و ­زندگی این جهانی نیز زایل شدنی است و بیان اینکه انسان ضعیف ­که از خاک برانگیخته شده و دوباره خاک خواهد شد، ­درحقیقت موجودی است حقیر و زبون واسیر جبر زمان و اینکه آیا این جسم فرسوده مجدداً زنده واحیا خواهد شد ؟

رودکی مهارت و تبحر خود را در سرودن شعر فارسی، در برگزیدن قافیه های متفاوت در دیوان خود نیز به اثبات رسانده است، به طوری که از میان قوافی اشعار او حدود چهل وسه قافیة آن فقط یک بار در دیوانش آمده و شانزده قافیه دوبار استفاده شده است. شکل گیری این تفکر در فرهنگ و جامعة ایرانی، حتی از زمان «اردشیر» در وجود خود شاه تجلی کرده است. هر دو شاعر هشدار میدهند که هر چند اکنون خواب تو بر دیباست، اما سرانجام به خاک اندرون باید خفت و با کسان بودن تو بی فایده است، چرا که در گور و زیر خاک تنهایی و همنشین ویاری جز مور ومگس نخواهی داشت؛ حتی به این اندازه هم قانع نیستند و هشدار میدهند که خاکی که زیر پای رهگذران لگد کوب میشود، رخسار واندام زیبارویی است که درآن خاک مدفون و بمرور زمان با آن عجین شده است، و یا خاکی است که با دستان کوزه گر تغییر شکل داده و درکسوت دیگر خود را نشان داده است وگرچه باید گفت فقدان یا ضعف شهود عرفانی محضر دوست تاحدی نیز شاعر را در برهوت تردید و زندان خاک متوقف کرده است.

اما نه به مثابه ریگ صندوقی که آن، در کثرت مسافت و مقدار، شهرت عظیم دارد. یکی از آنها در نزدیکی خیابان ولیعصر (ع) و در بلوار پارک قرار دارد و زمین بازی دیگر نیز در پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی پارک مشاهده می شود. «این نوع دقت در جریان بی وقفه استحالة اجساد و ذرات و پی­گیری­ آن نیز ­نمودار نگرشی حکیمانه و ژرف ­بین است »(یوسفی،1377: 119) که در اشعار هر دو شاعر نیز موج میزند و گاه نیز نمایانگر یأس افراد و نومیدی ایشان از روزگار نامساعد و عدم کامیابی در دستیابی به تجربههای ژرف عرفانی نه یأسسوز و ظلمت شکناند.

همانطور که در این نمودار نیز مشاهده می­شود، رودکی شاعر بحر هزج است؛ هر چند که در دو بحر خفیف و مجتث هم اشعار زیادی دارد.رودکی تقریباً تمام اوزان بحر هزج را به کار برده است و به جرأت می­توان گفت که کمتر وزنی در بحر هزج یافت می­شود که رودکی در آن بیتی نسروده باشد. در سالهای اخیر که کم آبی در بخش هایی از دنیا به صورت یک بلیه عمومی درآمده، آب فرات نیز کاهش پیدا کرده و چنان که ادعا شده، بر اثر فرو رفتن آب فرات، بخش هایی از کف این رودخانه ظاهر شده و آثار تاریخی آشکار شده است.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا انواع موسیقی­های زبانی شعر را در اشعار رودکی بررسی کنیم. چون تعداد اوزان دوری در دیوان رودکی بسیار محدود است، طبیعی است که قافیة درونی یا داخلی در اشعار رودکی نیز کمتر به چشم خورد. در یک مورد نیز رودکی وزنی را به صورت مربع در دیوانش آورده است. بحر وافر و کامل را هم شاعران فارسی زبان بیشتر در ملمعات و یا اشعار عربی خود به کار برده اند. رودکی شاعر نامدار قرن چهارم «نخستین بار به شعر فارسی ضبط و قاعدۀ معین داد و آن را در موضوعات مختلفی، از قبیل داستان و غزل و مدح و وعظ و رثا و جز آن به کار برد و به همین سبب نزد شاعران بعد از خود «استاد شاعران» و «سلطان شاعران» لقب یافت».

بحر رجز در اشعار شعرای سبک خراسانی از بحرهای کم کاربرد است و در سبک عراقی بر میزان استفاده از آن افزوده میشود. ردیف در اشعار رودکی به خصوص در رباعیات وی جایگاه ویژه­ای دارد. شاید برخی از این موارد که از نظر ما گاه لغزش نامیده می­شود، مربوط به تفاوت تلفظ واژگان در زمان رودکی و دورة وی یا سهوهای کاتبان و نسخه­ ­نویسان بوده است. سندی که در پی میآید، گزارشی است از معظمالملک، مسوول اداره اوّل سیاسی وزارت خارجه و عضو کمیسیون سرحدی ایران و روس در خراسان که در سال 1302 به سفارت ایران در کابل فرستاده است.

زرتشت برای ملاقات هرمز از آب «دائیتی» میگذرد. دهکده المپیک در منطقه 22 با 45 سال قدمت قديمي ترين محله مسكوني منطقه می باشد که در گذشته مخصوص اقامت ورزشكاران كشورهاي آسيايي بوده است که برای مسابقات به کشور سفر کرده بودند. در فاز 2، خانه ویلایی 200 متری ساخت 90، 300 میلیون تومان ودیعه لازم دارد. اطراف دریاچه نیزار است نیهای این نیزار تا عمق ۸ متری ریشه دارند.

ساختمانهای این شهر (فازهای صفر تا سه) از نظر بافت معماری کاملا اصولی و با کیفیت ساخته و در مقابل بادهای منطقه مقاوم است. اختیارات شاعری در رباعیات بسیار زیاد است و رودکی اختیار تسکین را به وفور در رباعیاتش به کار می­گیرد و همین سبب پیدایش اوزان مختلف در رباعیات وی می­گردد. بیشتر شاعران همعصر و یا بعد از رودکی، وی را استاد دانسته­ و اشعار او را ستوده­اند. در اشعار خود از رودکی نام برده و از وی یاد کرده­اند و شاعرانی چون کسایی، فرخی، سنایی و سوزنی سمرقندی از اشعار رودکی تقلید کرده و گاهی اشعار او را تضمین نموده­اند.

دیدگاهتان را بنویسید