سئو برای Local Search Algorithms Optimization

دوره بین سئو محلی یا local seo  چیست؟ + 5 روش بهینه سازی سئو محلی

در ادامه مطلب در مورد اهمیت سئو محلی و نحوه عملکرد آن یاد می‌گیرید و با انواع کسب و کارهایی که باید از آن استفاده کنند و روش تدوین استراتژی سئو محلی به‌طور کامل و با ذکر مثال آشنا می‌شوید. به دست آوردن نقل قول‌های محلی از دایرکتوری‌های معتبر می‌تواند حضور آنلاین کسب و کار و رتبه بندی جستجوی محلی را بهبود بخشد. این شامل فهرست کردن کسب و کار در دایرکتوری‌های مرتبط با صنعت و مکان آن، اطمینان از ثبات NAP، و نظارت و به روز رسانی استنادها به طور منظم است. برخی از روش‌های کلیدی عبارتند از بهینه‌ سازی فهرست کسب‌وکار من در Google، ایجاد محتوای محلی، به‌دست آوردن نقل قول‌های محلی، جمع‌آوری نظرات مثبت، و اطمینان از پاسخ‌گویی وب‌سایت و سازگاری با موبایل. در این مقاله به ماهیت سئوی محلی، اهمیت آن، روش‌های بهینه‌ سازی لوکال، تفاوت‌های سئوی سایت با لوکال سئو و نکات کاربردی در مورد برتری در سئوی محلی گوگل می‌پردازیم.

مشتریان اغلب از جستجوهای محلی برای یافتن مکان‌های نزدیک برای غذا خوردن استفاده می‌کنند. بهینه‌سازی سایت با کلمات کلیدی مانند رستوران سنتی نزدیک من یا کافه در تهرانپارس می‌تواند به افزایش ترافیک حضوری کمک کند. تفاوت اصلی بین سئوی محلی و سئوی معمولی، در هدف و دامنه بهینه سازی نهفته است. سئوی محلی مکان‌های جغرافیایی خاصی را هدف قرار می‌دهد و هدف آن جذب مشتریان نزدیکی است که در جستجوی محصولات یا خدمات محلی هستند. این تاکتیک‌ها با هم کار می‌کنند تا حضور آنلاین محلی کسب و کار را افزایش دهند و شانس آن را برای نمایش در نتایج جستجوی محلی افزایش دهند.

همانطور که می‌دانید فایل robot.txt دستورات برنامه‌نویسی را در خود دارد که در هاست سایت شما آپلود می‌شود. کاربرد این فایل، ارتباط با ربات‌های موتور جستجو است و تلاش می‌کند تا شما بتوانید نسبت به رفتار کراول‌های گوگل یک کنترل نسبی داشته باشید. با استفاده از robot.txt می‌توانید از خزنده‌های گوگل بخواهید تا برخی از صفحات وب‌سایت شما ایندکس نکند. باتوجه‌به رشد استفاده از دستگاه‌های هوشمند، بهینه‌سازی صفحات وب برای موبایل، از موارد مهم دیگر برای کسب رتبه بهتر سایت است؛ زیرا اکثر بازدیدکنندگان به دلیل بهینه نبودن نسخه موبایل ممکن است صفحه شما را ترک کنند. با استفاده از تکنیک‌های سئو، می‌توانید محتوای خود را به نحوی بهینه کنید که بهترین نتیجه را در میان رقبا بیابید. این روش به شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید و به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی کمتری نیاز داشته باشید.

همچنین برای اطلاع از رنکینگ سایت خود در ایران می توانید به صفحه مروبطه در جت سئو مراجعه کنید. اما سئو کلاه سیاه، می‌کوشد با شناسایی نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌های الگوریتم‌های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد. همان‌طور که می‌بینید، شکل ظاهری این پس 3 تایی به دلی تمایز از بقیه بخش‌های صفحه، نرخ کلیک بیشتری دارد و اگر بتوانید در این پک قرار بگیرید، شانس دیده شدن سایت و کسب و کار شما چند برابر می‌شود. در این صورت باید با موضوعی به نام سئو محلی یا لوکال سئو (Local Seo) آشنا باشید. همین عبارت رو اگه الآن توی خونه هم جستجو کنید (با فرض اینکه خونه شما در منطقه یا دست کم خیابون دیگه‌ای واقع شده) شاهد نتایج کاملا متفاوتی خواهید بود. در این مقاله سعی کردیم برای افراد مبتدی و متوسط توضیح کامل و جامعی را شرح دهیم.

در سئو مارکتینگ، تمرکز بر روی بهبود عوامل مختلفی از جمله کلمات کلیدی، محتوای سایت، ساختار لینک‌ها، سرعت بارگذاری صفحات و تجربه کاربری قرار دارد. این فرآیند شامل تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی درون صفحه، بهینه‌سازی خارج از صفحه، بهینه‌سازی فنی و تحلیل و مانیتورینگ می‌شود. سئو مارکتینگ به دلیل تغییرات مداوم الگوریتم‌های موتورهای جستجو، نیاز به به‌روزرسانی و تطبیق مداوم دارد تا سایت‌ها همچنان در رتبه‌های بالای نتایج جستجو باقی بمانند. بنابراین کسب و کارهایی که می‌خواهند برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، افزایش ترافیک و جذب لید (Lead) در محله مشخصی فعالیت کنند، باید از سئو محلی استفاده کنند. برای رسیدن به این هدف، باید به فکر یافتن کلمات کلیدی محلی، بهینه‌سازی پروفایل گوگل بیزنس (Google Business Profile)، ایجاد NAP (مخفف نام، آدرس و شماره تلفن) و تولید محتوای مرتبط اهمیت پیدا می‌کند.

این الگوریتم با تحلیل اطلاعات مختلف، مانند درخواست جستجوی کاربر، مکان او و جزئیات کسب‌وکارها، نتایجی را ارائه می‌دهد که به نیازهای کاربران در همان منطقه جغرافیایی پاسخ دهد. هدف اصلی این الگوریتم ارائه گزینه‌هایی مرتبط، نزدیک و معتبر به کاربران است، به طوری که بهترین خدمات یا محصولات محلی را به آن‌ها پیشنهاد دهد. تغییرات و به‌روزرسانی‌های مداوم این الگوریتم باعث می‌شود کسب‌وکارها برای بهینه‌سازی استراتژی‌های محلی خود همیشه به‌روز باشند. در واقع سئوی لوکال یک استراتژی بهینه سازی هست که کمک می‌کنه وقتی کاربران انواع کلمات کلیدی مرتبط با خدمات و محصولات شما رو جستجو می‌کنند، کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی محلی ظاهر بشه. بنابراین هر کسب‌وکاری که فعالیت حضوری داره و توی یه منطقه جغرافیایی فعالیت می‌کنه، می‌تونه از مزایای سئو محلی بهره ببره.

ازاین‌رو شما می‌توانید از کاربران یا مشتریان خود بخواهید که در صورت رضایت داشتن از خدمات و محصولات شما، نظرات خود را در صفحات اجتماعی، گوگل مپس و سایت شما ثبت کنند. هرچه بیشتر کاربران با آی‌پی‌ها و موقعیت مکانی‌های کسب‌وکار شما بیشتر برای شما نظر بگذارند، اعتبار سایت شما پیش گوگل بالاتر می‌رود و در نتیجه شما در لیست جست‌وجوهای کاربران بیشتر به نمایش درمی‌آیید. از سوی دیگر سئو محلی یا لوکال سئو موجب می‌شود تا مشتریان حضوری کسب‌وکار شما نیز افزایش یابد. اگر از Cloudflare یا AWS WAF برای امنیت وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، مراقب تنظیمات سختگیرانه در برابر ربات‌ها باشید. چرا؟ زیرا این تنظیمات می‌توانند دسترسی خزنده‌های هوش مصنوعی و عوامل جستجوی مبتنی بر AI را به محتوای سایت شما مسدود کنند.

Google Business Profile  و Google Maps و سایر سایت‌های دایرکتوری ابزارهای مناسبی برای سئو محلی هستند که می‌توانید به‌صورت رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای جزئی از آنها استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانند تأثیر بسزایی در سئو محلی شما داشته باشند، اما چگونه؟ در مباحث تخصصی سئو، یکی از موارد تأثیرگذار در افزایش اعتبار سئو خارجی سایت شما، سوشال سیگنال یا (Social Signal) است. برای مثال اگر در اصفهان فعالیت می‌کنید حتماً شماره خط ثابت با کد ۰۳۱ را وارد کنید تا گوگل به کاربران اصفهانی، در نتایج کسب‌وکار شما را نشان دهد. برای اینکه گوگل بیشتر متوجه حوزه فعالیت و موقعیت فعالیت کسب‌وکار شما شود بهتر است راه‌های ارتباطی و شماره تماس خود را در صفحات مختلف استفاده کنید. ازآنجایی‌که بیشتر افراد به دنبال پیداکردن نزدیک خدمات و محصولات به خود هستند، گوگل کسب‌وکارهایی که به این دسته از افراد بیشتر نزدیک باشد را به آنها نشان می‌دهد تا بتوانند بازخورد و نتیجه بهتری بگیرند.

در این ابزار می‌توانیم مانند شبکه‌های اجتماعی با کاربران و مشتریان بالقوه در تعامل باشیم. ولی متاسفانه به دلیل تحریم IPهای ایران، فعلا امکان استفاده از این سرویس برای کاربران ایرانی فراهم نیست. اسکیمای میکروفرمت یک فرمت ساختاریافته است که برای برجسته‌کردن و یا بهتر است بگوییم قابل‌فهم کردن اطلاعات موجود در سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود. با استفاده از اسکیمای میکروفرمت، می‌توانید اطلاعاتی مانند نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تماس، ساعات کار، نقشه موقعیت و سایر اطلاعات را به‌صورت ساختاریافته و قابل‌فهم برای موتورهای جستجو نشان دهید. سئو محلی مهم است، چون مسافت و وقت مهم است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از خدمات و محصولات کسب و کارهایی استفاده کنند که در حوالی محل زندگی‌شان هستند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود سئوی وب‌سایت و جذب مخاطب راغب (لید) است.

بنابراین اگر بدنبال یک راهنمای سئو خلاصه و کاربردی هستید کتاب الکترونیکی سئو به زبان ساده آژانس جینجر را دانلود کنید. ارائه محتوای خوب و باکیفیت، باعث جذب کاربران و افزایش بازدید صفحات شما می‌شود که در نتیجه بهبود رتبه صفحات در نتایج جستجو را آسان‌تر می‌کند. آمدن الگوریتم پنگوئن به فضای وب، تأثیر بسزایی بر ۳.۱ درصد فهرست نتایج جستجوی زبان انگلیسی گذاشت. از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ الگوریتم پنگوئن بارها آپدیت شد و سایت‌های متعددی را پنالتی کرد. هرگاه که الگوریتم پنگوئن به روز رسانی می شد، سایت‌های جدیدی با کاهش رتبه مواجه می شدند.

بر اساس آمارها حدود ۹۰ درصد از مشتریان در فضای آنلاین برای پیدا کردن خدمات و محصولات موردنیاز خود به‌دنبال کسب و کارهای محلی می‌گردند. این موضوع «سئوی محلی» یا «لوکال سئو» را به‌یکی از ابزارهای ضروری دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان بالقوه تبدیل کرده است. سئو محلی (Local SEO) یکی از استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند در نتایج جستجوی محلی گوگل بیشتر دیده شوند. اگر کسب‌وکار شما یک مکان مشخص دارد یا در یک منطقه جغرافیایی خاص خدمات ارائه می‌دهد، استفاده از سئو محلی می‌تواند به طور چشمگیری مشتریان اطراف شما را جذب کند. در این مطلب از بخش آموزش سئو پارس‌پک با اطلاعات مختلفی از جمله سئو محلی چیست، دلایل اهمیت لوکال سئو و مراحل انجام آن آشنا خواهید شد. هدف اصلی الگوریتم ونیز که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، ارائه‌ی مرتبط‌ترین و بهترین نتیجه‌ها بر اساس نتایج جستجوی محلی (Local) کاربران بود.

اگر به دنبال ارتقا سایت خود هستید سرویس‌های ما با  این خدمت را به‌صورت پیشرفته این خدمت را به شما ارائه می‌دهد. روش‌ها و منابعی که ذکر کردیم، برای یادگیری سئو و آشنایی اولیه مهم هستند، اما مکمل آنها مشاهده ویدئوهای تخصصی است که تاثیر زیادی در این امر دارد. حال که با روش‌های یادگیری سئو آشنا شدید، برای دستیابی به موفقیت بیشتر در این زمینه، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره‌های تخصصی آموزش سئو است. شرکت در این دوره‌ها تکنیک‌های زیادی را به شما آموزش می‌دهد و دانش عملی شما را افزایش می‌دهد. شناخت انواع سئو، الگوریتم‌ها، اسکیما، ابزار‌ها و نرم افزارهای گوگل در رسیدن شما به یک سئو خوب موثر است.

به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما شامل کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت مکانی (مانند رستوران ایتالیایی در تهران) هستند. صفحات اختصاصی برای خدمات یا محصولات محلی ایجاد کنید و لینک‌های داخلی را بهبود دهید. برای اینکه مطمئن شوید گوگل کسب و کار شما را به عنوان یک نتیجه مرتبط خواهد دید، باید سعی کنید کلمات و موضوعاتی را هدف قرار دهید که فکر می‌کنید مشتریان بالقوه شما آن‌ها را جستجو می‌کنند. خبر خوب این است که به کمک سئوی محلی می‌توان حتی در رقابت با برندهای بزرگ به موفقیت دست یافت. سئوی محلی هدفش کمک به کسب و کارهای کوچکتر است تا بتوانند با رقیبان بزرگتر خود رقابت کنند.

چی؟ اصلاً نمی‌دانید سئو محلی چیست؟ پس اجازه دهید کمی از عقب‌تر شروع کنیم و بعد به مباحث مهم‌تر مثل بهینه سازی سایت برای سئو محلی برسیم. برای فهمیدن مفهوم سئوی محلی قبل از هر چیزی باید عملکرد موتور جستجو رو درک کنیم. فهمیدن عملکرد گوگل –موتور جستجویی که ۹۲ درصد جستجوها در سرتاسر دنیا از طریق اون انجام می‌شه- به ما کمک می‌کنه تا مهم‌ترین فاکتورهایی که در سرچ محلی تاثیر دارند و در نتیجه باید در سئوی محلی به اون‌ها بپردازیم رو بفهمیم. با مراحل بالا می‌توانید یک استراتژی برای بهینه‌سازی موتور جستجو را شروع کنید، اما به‌خاطر داشته باشید که سئو دارای بخش‌های متحرک بی‌شماری است که مراقبت، توجه و سرسختی را تضمین می‌کند. به همین دلیل است که برخی از شرکت‌ها تیم باتجربه‌ای را فقط به سئو اختصاص می‌دهند. توضیحات متا که زیر لینک و عنوان اصلی درج می‌شود، کاربر را به محتوای درون پیج آگاه می‌کند، پس این توضیحات باید خوانا، منطقی و چکیده‌ای از محتوای کلی صفحه شما باشد.

استفاده از سئو کلاه‌سیاه در بلندمدت می‌تواند باعث پنالتی شدن وب‌سایت توسط موتورهای جستجویی شده و به‌جای بهبود رتبه، باعث کاهش رتبه وب‌سایت می‌شود. سئو (SEO) مخفف عبارت Search engine Optimizatin به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. سئو شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌هایی است که وب‌سایت شما در نتایج ارگانیک موتور جستجو (SERP) ظاهر شده و رتبه بالایی کسب می‌کند. به‌صورت خلاصه‌تر سئو باعث می‌شود شانس دیده‌شدن سایت شما برای کاربرانی که دنبال محصولات و خدمات هستند بالاتر رود. ولی ساده‌ترین تعریف، بهینه سازی وب سایت ما برای یک منطقه جغرافیایی یا محله خاص است. اگر سایت ما برای لوکال سئو بهینه شده باشد، وقتی کاربری به عنوان نمونه تایپ کند «بهترین رستوران ساری» یا «هتل نزدیک ساری»، به‌جای اینکه فهرست ده‌ها رستوران معروف کشور را ببیند، گوگل سایت ما را برای او نمایش می‌دهد.

البته این موارد رو اینجا فقط برای کمک به پیش‌برد بحث و به صورت مقدماتی مطرح می‌کنیم. اگه علاقه‌مندید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره SEO کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به دوره آموزش جامع سئوی رایگان ما در ۹ جلسه یه سر بزنید. قبل از اینکه وارد یادگیری مبحث سئو چیست شوید، بهتر است که به چند نکته توجه کنید؛ در غیر اینصورت ممکن است با خواندن مقالات و کتاب‌های آموزشی مختلف دچار سردرگمی شوید. یادگیری اصول کلی سئو یکی از ابتدایی‌ترین مواردی است که باید آن را آموزش ببینید. قسمتی از این آموزش‌ها با موضوعاتی مانند طراحی سایت یا تولید محتوا ارتباط مستقیمی دارند.

شما می‌توانید کلماتی را که در قسمت قبل به دست آوردید جستجو کنید و ببینید که رقبایتان از چه عباراتی استفاده کرده و در آن‌ها رتبه کسب کرده‌اند. همچنین می‌توانید نقدهای کاربران را بخوانید و قسمت مخصوصی را که گوگل با عنوان People Also Ask ایجاد می‌کند بررسی کنید و از آن‌ها کلمات جدیدی استخراج کنید. برای شفاف‌تر شدن موضوع سئو محلی و نتایج جستجوی محلی در گوگل یک مثال می‌زنیم. سپس به بررسی عناصر موجود در صفحه نتایج جستجو در گوگل (SERP) در جستجوهای محلی خواهیم پرداخت. حتی اگر وب‌سایت نداشته باشید می‌توانید برای فروشگاه حضوری‌تان مشتریان بیشتری جذب کنید. گوگل نیز از این مورد به نفع خود استفاده می‌کند و با استفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی و نظرات کاربران اعتبار سئو خارجی و سئو محلی شما را افزایش می‌دهد.

سئو محلی راهکار مناسبی برای کسب و کارهایی است که قصد دارند میزان مراجعه به فروشگاه، دفتر یا غیره خود را افزایش دهند. بسیاری از AIها محدودیت زمانی سختگیرانه‌ای درمورد بازه زمانی برای برگرداندن محتوا دارند که معمولا بین 1 تا 5 ثانیه است. اگر محتوای شما بیش از حد طولانی باشد یا سرعت بارگذاری آن زیاد باشد، ممکن است در این فرایند با شکست مواجه شود و به نتایج جستجوی هوش مصنوعی راه پیدا نکند. به منظور سئو محتوای سایت برای هوش مصنوعی و دیده شدن در نتایج آن سعی کنید از ذکر مطالب بیجا در متن پرهیز کنید و بهینه سازی سرعت سایت نیز فراموش نشود. داشتن رتبه صفحه بالاتر به این معناست که شما می‌توانید مرجع مناسبی برای کاربران باشید. عنوان صفحه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است؛ زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو با توجه به‌عنوان صفحه سایت شما را ارزیابی می‌کند و در نتایج سرچ گوگل نمایش می‌دهد، پس در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید.

برای شرکت‌های داخلی بزرگی که سئو نقش بسیار مهمی در ارتقا و پیشرفت جایگاهشان دارد، داشتن یک تیم سئو داخلی به آنها پیشنهاد نمی‌شود. به طور معمول این دسته از شرکت‌ها برای بهبود وضعیت کار خود از مشاوران حرفه‌ای و متخصص بهره می‌برند. به‌همین دلیل است که باید تلاش کنید تا جای ممکن نقل‌قول‌های NAP یکسانی از وب‌سایت‌های معتبر در سطح وب دریافت کنید. پزشکان، دندان‌پزشکان، روانشناسان و سایر خدمات پزشکی معمولاً از مشتریان محلی بهره‌مند می‌شوند. بیماران معمولاً عبارت‌هایی مانند دندان‌پزشک در محدوده سعادت‌آباد را جستجو می‌کنند. بنابراین اگر برندتان در وب حضور داشته باشد، گوگل تلاش خواهد کرد اطلاعاتی به دست آورد تا بتواند مطابق این اطلاعات و میزان برتری آن، رتبه مناسبی را به برند شما اختصاص دهد.

اگر می‌خواهید این موقعیت استثنایی برای قرار گرفتن در معرض دید کاربر را از دست ندهید حتماً سایتتان را در گوگل مپس و در گوگل بیزنس ثبت کنید. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. در سایت‌های ایرانی یک سری سایت‌های دایرکتوری وجود دارند که به صورت لیستی تعدادی از کسب و کارهای آنلاین را در یک جا جمع می‌کند. به عنوان مثال در سایت فیدیلیو، صفحاتی وجود که مختص رستوران‌ها و کافه‌های مناطق مختلف تهران است. شما با قرار گرفتن در این لیست‌ها می‌تواند در کنار سایت‌های رقیب دیده شوید و اگر به اندازه خوب باشید، بهتر از حریف خودتان عمل کنید.

به عنوان مثال شما می‌توانید با تبلیغات در اینستاگرام و انتشار لینک صفحات مهم وبسایت خود در این شبکه اجتماعی‏، ترافیک سایت خود را افزایش دهید. موتورهای جستجو از برنامه‌هایی به نام عنکبوت، ربات یا خزنده برای مشاهده و بررسی صفحات وب‌سایت‌ها در اینترنت استفاده می‌کنند. در میان انواع الگوریتم‌های گوگل، الگوریتم پاندا یکی از کارآمدترین الگوریتم‌ها معرفی شده است که خصوصیت‌ها و امکانات ویژه‌ای را به کاربران ارائه می دهد. این الگوریتم کارآمد به خوبی کیفیت انواع مقالات و محتواهای سایت‌ها را مدیریت و ارزیابی می کند. در حقیقت می توان گفت الگوریتم پاندا مواردی مثل محتوای کپی، محتواهای خیلی کوتاه، صفحات فاقد ارزش و پرتکرار را آنالیز و تحلیل می کند. تا به اینجا با مفهوم لوکال سئو و دلایل اهمیت آن آشنا شدید اکنون زمان آن فرا رسیده که با برخی از روش های بهینه سازی وبسایت خود در سئو محلی دوست شوید.

به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود. می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید. هر کاری که در داخل سایت خود می‌کنید، چند برابر مهم‌تر و تاثیرگذاتر از کارهای بیرونی است. برای همین است که می‌گوییم حتماً سئو داخلی یا On-Page Seo سایت را بهبود دهید تا تلاش‌های محلی شما در صفحه نتایج به ثمر بنشیند. همچنین، باید به ساختار و فرمت محتوا توجه کرده و از عناصر مختلفی مانند عنوان، توضیحات، زیرعنوان‌ها، لیست‌ها و دسته‌بندی‌ها استفاده کرد. به طور کلی، سئو محتوا باید به گونه‌ای باشد که هم به خواننده خوشایند باشد و هم به موتورهای جستجو اطلاعات کافی را ارائه دهد.

کسب و کارهای محلی نه تنها برای عموم مردم از اهمیت برخوردارند، بلکه گوگل هم نگاه ویژه‌ای به این کسب و کارها دارد. گوگل با استفاده از ملاک‌های اختصاصی به کاربرانی که در یک محدوده جغرافیایی به دنبال خدمات مشخصی هستند بهترین نتایج را نشان خواهد داد. سئوی محلی (Local SEO) یکی از جنبه‌های سئوی سایت است که به سایت شما کمک می‌کند در جستجوهای محلی گوگل رتبه کسب کنید. در این مقاله، به بررسی تعریف لوکال سئو، ابعاد مختلف لوکال سئو، اهمیت آن و چگونگی بهینه‌سازی کسب‌وکار برای جذب مشتریان محلی خواهیم پرداخت. در دنیایی که ربات‌ها و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حرف اول را می‌زنند، سختگیری درمورد محدود کردن آن‌ها می‌تواند شما را نابود کند. در سئو سنتی، کراولرهای موتور جستجو محتوای وبسایت شما را بررسی می‌کردند و این فرایند به شکل مشابهی توسط هوش مصنوعی نیز انجام می‌شود.

مرتبط بودن، یکی از ملاک‌های کلیدی الگوریتم محلی و همچنین الگوریتم اصلی و ارگانیک گوگل است. به طور کلی از آنجا که گوگل می‌خواهد کارش را به درستی انجام دهد، پس طبیعتا نباید نتایج غیر مرتبط به کاربر نمایش دهد. و دوما، این دسته از مشتریان وفادارترند و اگر از سرویسی که به آن‌ها داده می‌شود راضی باشند، باز هم باز خواهند گشت. برای مثال اگر کاربران به دنبال “بهترین رستوران‌های اصفهان” هستند پس شما نیز باید براین‌اساس برای کاربران خود تولید محتوا انجام دهید. یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند مفید باشد این است که در همان صفحات یک گوگل مپ که محل دقیق شرکت/فروشگاهتان را نشان دهد قرار دهید تا کاربران در صورت نیاز بتوانند با استفاده از آن به راحتی راه رسیدن به شما را پیدا کنند.

Moz Local تضمین می‌کند که لیست‌ بندی کسب‌ و کار شما در گوگل و فیسبوک اعتبارسنجی شده است و لیست‌ بندی شما را در اکوسیستم جستجو توزیع می‌کند. این برنامه دسکتاپی در لینک‌ها، تصاویر، CSS، اسکریپت‌ها و اپ‌ها را از نظر سئو، کرال می‌کند. آیا کنجکاوید که آیا صفحات 404 دیگری دارید؟ آیا در مورد توصیف‌های متای مفقود شده یا H1ها شگفت زده‌اید؟ Screaming Frog به‌‌طور رایگان 500 URL را تحلیل می‌کند و نسخه پولی را برای 200 دلار در هر سال ارائه داده است. این نوع از لینک‌سازی که متفاوت از لینک‌سازی عمومی برای یک وبسایت است، کاملا وابسته به جوامع محلی است و همچنین برخلاف لینک‌های استاندارد، نباید لزوما لینک فالو باشند تا تاثیر مثبت خود را بگذارند. در ادامه سایر تکنیکهای سئو آن پیج برای بهبود سئو محلی را با هم مرور خواهیم کرد. اگر دقت کرده باشید، تمام نکات و اقداماتی که تا اینجا مطرح کردیم، در سایت‌هایی به جز سایت خودتان باید انجام شوند.

کافئین یکی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکس‌گذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای به‌روزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیل‌تر شد. از سال ۲۰۱۷ جستجوهای موبایلی که در آن‌ها از عبارت «near me» استفاده شده، چیزی حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است. با بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای آن برای نمایش در صفحه نمایش‌های مختلف، بازدید از آن را برای مشتریان بالقوه و فعلی محلی آسان کنید. در بخش بعدی نیز افزودن دسته‌بندی ثانویه (Secondary Categories) اهمیت زیادی دارد.

تا این قسمت از مطلب مفهوم لوکال سئو و اهمیت انجام آن را در کسب و کارها یاد گرفتید. در این بخش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که چه نوع کسب و کارهایی باید برای تدوین استراتژی سئو محلی برنامه‌ریزی کنند. در بخش‌های قبلی به مفهوم سئو محلی و چند مورد از اصلی‌ترین تکنیک‌های آن به‌طور مختصر اشاره کردیم. نحوه کار سئو محلی در سطوح بالا و به‌صورت حرفه‌ای مانند جستجوهای طبیعی گوگل عمل می‌کند. زمانی که کاربری عبارتی را در گوگل وارد می‌کند، این موتور جستجو برای پیدا کردن مطلوب‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج به «عبارت مورد جستجوی کاربر» (Search Query) فهرست خود را بررسی می‌کند. به‌طور کلی، سئوی محلی بیشتر برای جستجوهایی مفید است که هدف‌شان یافتن خدمات یا محصولات در یک منطقه خاص است.

همواره یک سری از قوانین و الگوریتم‌های گوگل هستند که متخصصان این امر آنها را جمع‌آوری کرده و بعد از آزمون و خطا، توانسته‌اند از گوگل تایید بگیرند. بنابراین بهتر است که شما نیز این قوانین را آموزش دیده و آنها را پیاده‌سازی کنید؛ سپس می‌توانید دانش خود را بروز نمایید. بااین‌حال، در صورت استفاده از روش‌های کلاه خاکستری بیش از حد، ممکن است باعث پنالتی شدن وب‌سایت شود. به‌عبارت‌دیگر، سئو کلاه خاکستری روش‌های قانونی و مجاز هستند، اما در صورت استفاده نامناسب ممکن است به ضرر وب‌سایت تمام شود. با الگوریتم گورخر قرار است همه سایت‌های اسپم فروشگاهی و سایت‌های کلاهبردار فروش آنلاین از دنیای وب پاک شوند.

اگر حضور آنلاین قوی نداشته باشید، بخش بزرگی از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید.۲.‌ ۸۰٪ از جستجوهای محلی به تبدیل (خرید یا اقدام مشابه) منجر می‌شوند. این نشان می‌دهد که داشتن استراتژی لوکال سئو چقدر می‌تواند برای رشد کسب‌وکار شما مؤثر باشد.۳.‌ ۶۲٪ از مشتریان کسب‌وکارهایی که وب‌سایت ندارند را نادیده می‌گیرند. یک وب‌سایت به کسب‌وکار شما اعتبار می‌بخشد و اطلاعات لازم را به مشتریان ارائه می‌دهد.۴.‌ ۴۹٪ از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از برندهایی خرید کنند که حضور محلی قوی دارند. این حضور نشان‌دهنده اعتبار و قابل اعتماد بودن کسب‌وکار شماست.۵.‌ ۴۶٪ از جستجوهای گوگل مربوط به کسب‌وکارهای محلی است. به مجموعه‌ای از اقداماتی گفته می‌شود که برای بهینه‌سازی صفحات وب در داخل سایت انجام می‌شود تا رتبه آن سایت در موتورهای جستجو، به خصوص گوگل، افزایش یابد.

افرادی که سئو را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند، متوجه می‌شوند که انجام سئو به چه میزان برای رشد کسب و کارها اهمیت دارد. اشخاصی که به این موضوع رسیده‌اند برای پیشرفت در کار خود امور سئو سایت خود را برون‌سپاری کرده و از متخصصین سئو کمک می‌گیرند. این روش مناسب کسب و کارهایی است که نوپا بوده و نمی‌توانند سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش داشته باشند. به این ترتیب ترجیح می‌دهند که خودشان سئو وب‌سایتشان را انجام داده و بعد از گذشت یک مدت زمان کوتاهی استراتژی خود را در مسیر دیگری پیش ببرند. تحقیق کلمات کلیدی بسیار ساده است، کافی است لیستی از کلمات و عبارات مرتبط با کسب‌وکارتان را فراهم کنید و روی کلماتی تمرکز کنید که افراد سرچ بیشتری می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تعداد کارمندانشان در حدود ۳۰ نفر هستند، با تشکیل یک تیم داخلی سئو برای بخش دیجیتال مارکتینگ خود با انعطاف بیشتری عمل کرده و با ایجاد کمپین‌های بازاریابی سرعت رشد کسب و کار خود را افزایش دهند. از دیگر مواردی که عنوان سئو شما را جذاب و بهینه می‌کند، استفاده از عدد یا عباراتی مانند بهترین، راهنما، راهکار و جزئیاتی از این دست می‌باشد. در هنگام نوشتن عنوان محتوای خود توجه کنید که تعداد حروف کمتر از 55 کاراکتر نبوده و حتما آن را با تگ h1  نشان دهید. برای درک مفهوم بهتر این عمل، تصور کنید شما از خواندن مطلبی لذت برده و آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید. در کنار شناخت اینکه سئو چیست، راز اصلی سئو که ممکن است از آن بی‌خبر باشید آن‌قدرها پیچیده نیست و به‌راحتی قادر به انجام آن هستید.

به‌عبارت‌دیگر، وقتی یک کاربر در یک منطقه خاص عبارتی را جستجو می‌کند، سئو محلی تضمین می‌کند که کسب‌وکارهای مرتبط به آن کاربر در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده شوند. بعضی از کسب‌وکارها فقط در شهر یا محله خاصی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین برای آن‌ها مهم نیست که وب سایتشان در کل دنیا به نمایش دربیاید و از همه جای جهان بازدیدکننده داشته باشد. حتی برعکس، هزینه وقت و سرمایه برای کسب رتبه در بین سایت‌های جهانی نوعی اتلاف انرژی به حساب خواهد آمد. برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که در شیراز فعالیت می‌کند و در شهرهای دیگر ایران شعبه ندارد. این رستوران نیازی ندارد برای کاربرانی که در مشهد یا تهران به جستجوی رستوران می‌پردازند به نمایش دربیاید و حتی اگر برای آن‌ها نمایش داده شود هیچ فایده و سودی نخواهد داشت.

به‌طور ساده، سئوی محلی باعث می‌شود مشتری بیشتری جذب کنید و فروش‌تان بیشتر شود. با بررسی الگوریتم های گوگل، به‌سادگی می‌توان فهمید که یکی از خطوط قرمز اصلی گوگل، وب سایت‌های اسپم (Spam) است. یعنی وب سایت‌هایی که با استفاده‌ی بیش از حد از کلمات کلیدی و بدون توجه به ارزشمند بودن محتوا، سعی داشتند تا موتور جستجوی گوگل را فریب دهند.گوگل در سال ۲۰۱۳ الگوریتم Payday Loan را با هدف مقابله و جریمه کردن این وب سایت‌ها معرفی کرد. حتی وب سایت Ebay نیز در یک بازه‌ی زمانی، توسط این الگوریتم جریمه شد و بعضی از صفحات آن با کاهش رتبه مواجه شدند. منظور از Local SERP، صفحه نتایج جستجوی گوگل است که برای جستجوهای محلی نمایش داده می‌شود. این نوع نتایج زمانی ظاهر می‌شوند که کاربر به دنبال خدمات یا محصولات در یک مکان خاص باشد.

شرکت در رویدادهای محلی یا حمایت از آن‌ها می‌تواند فرصت‌های خوبی برای لینک‌سازی باشد. شما به دنبال این هستید شهرتان را همانند کلمات کلیدی‌تان در تگ عنوان و درون صفحه بیاورید. حالا که به اهمیت داشتن نقد و بررسی‌های آنلاین برای یک کسب و کار پی بردیم، باید دید چگونه می‌توان کاربران و مشتریان را به نوشتن نقد تشویق کرد. در این بخش شما را با بهترین تکنیک‌ها و ترفندها برای اجرای هرچه بهتر تحقیق کلمات کلیدی محلی و یافتن کلیدواژه‌های مناسب آشنا خواهیم کرد. شما باید به طور دقیق بدانید که چه کلمات و عباراتی جستجو می‌شوند تا بتوانید زمینه‌های مرتبط با کسب و کارتان را شناسایی کرده و هدف قرار دهید. از گرفتن ارجاع‌های محلی گرفته تا تولید محتوای محلی، دریافت لینک محلی، محلی کردن نقدهای دریافتی و بسیاری اقدامات دیگر.

پس به‌جای مسدود کردن کلیه ربات‌ها، دسترسی IPهای مربوط به مراکز داده بزرگ ایالات متحده را باز بگذارید تا خزنده‌های مهم هوش مصنوعی بتوانند محتوای شما را پردازش کنند. در حالی که تمرکز سئو محلی بر روی مناطق جغرافیایی و محلی مشخصی برای جستجو کننده‌های خاصی است، سئو عادی بر روی بهبود رتبه و نمایش سایت در مقیاس جهانی تمرکز دارد. باید بدانید مشتریان شما از کدام منطقه جغرافیایی هستند و سپس بر اساس آن استراتژی های سئو محلی را انجام دهید. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. کار افزونه ایجاد هماهنگی میان محتوای درج شده در نقشه و اطلاعات کسب و کار شما در سایت است. در این مقاله می‌خواهیم چشم‌های شما را باز کنیم تا بتوانید به خوبی با چالش‌های سئو محلی آشنا شوید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری